سوالات متداول ملکی پرسش و پاسخ در خصوص وام مسکن 1402

املاک ویرا، مشاور شما در امور ملکی منطقه 9 و 10

سوالات متداول ملکی: آخرین وضعیت اوراق تسهیلات وام مسکن زوجین

 اخذ وام مسکن زوجین به مبلغ ۴۸۰ میلیون تومانی، نیازمند خرید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان اوراق است.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن در فروردین ماه ۱۳۸ هزار و ۹۰۰ و در اردیبهشت و خردادماه سال گذشته نیز ۱۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۴۲ هزار تومان،۱۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. همچنین این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۳۹ هزار و ۵۰۰، در آبان ماه ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ و در آذرماه نیز ۱۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشتند.

وام مسکن ارائه شده توسط بانک ملی 800 میلیون تومان و وام مسکن ارائه شده توسط بانک سامان 750 میلیون تومان است.

مدارک عمومی که معمولا، برای اخذ وام خرید منزل مسکونی، از متقاضیان دریافت این وام، دریافت می شود، شامل موارد زیر می باشد:

 

ارائه شناسنامه و کپی از صفحات آن ( معمولا صفحه اول و دوم )

ارائه کارت ملی و کپی آن

ارائه کارت ملی و شناسنامه عکس دار ضامنین وام

ارائه کارت ملی و شناسنامه فرد فروشنده ملک و کپی از آن ها

ارائه گواهی اشتغال به کار و یا ارائه فیش حقوقی با ذکر حقوق دریافتی

در صورتی که ملک، توسط وکیل، به فروش می رسد، ارائه اصل و کپی وکالتنامه وکیل، ارائه صفحات شناسنامه و کارت ملی موکل و ارائه شناسنامه و کارت ملی وکیل، الزامی است.

ارائه اصل و کپی از سند ملک، با شرایطی که بانک، مد نظر قرار داده است.

ارائه اصل و کپی از پروانه ساخت که نشان دهنده تاریخ ساخت و قدمت ملک باشد.

ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت قانونی، برای آقایان در بسیاری از بانک ها، الزامی می باشد.

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. 

پرسش و پاسخ در خصوص قوانین آپارتمان نشینی، شارژ و ...

املاک ویرا، املاک روزآمد منطقه 9 و 10

اگر فردی در پارکینگ آپارتمان فرد دیگری خودرو خود را پارک کند و حاضر به رفع مزاحمت نباشد، بر اساس قانون آپارتمان نشینی جرم محسوب شده و جریمه و حبس به عنوان مجازات برای او در نظر گرفته می‌شود.

بله، مالکان می‌توانند براساس توافق  نسبت به قرار دادن وسایل و استفاده از پارکینگ آپارتمان‌‌های دیگر تصمیم بگیرند.

خیر، در صورتی که آپارتمان آسانسور باربری نداشته باشد، طبق قانون آپارتمان نشینی، به هیچ عنوان نباید از آسانسور اصلی آپارتمان برای جابجایی اسباب و اثاثیه استفاده کرد. اگر شخصی عمداً یا سهواً آسیبی به آسانسور آپارتمان برساند، تمام هزینه‌های تعمیرات بر عهده خود او است.

  • طبق قانون آپارتمان نشینی گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها و همچنین قرار دادن کیسه زباله و سطل آشغال پشت در آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است.